zondag 30 november 2008

Rethinking Media: The New News

Op 19 november vond in de Rode Hoed te Amsterdam het evenement “Rethinking Media: The New News” plaats. Rethinking Media is een initiatief van de Dutch Media Professionals, een groep op LinkedIn. Er waren meer dan 400 leden aanwezig. Rick Nieman fungeerde als dagvoorzitter, en praatte een aantal discussies tussen telkens 2 vertegenwoordigers van een bepaald segment vakkundig aan elkaar.

Gerard Dielsen van de NOS en misdaadjournalist Peter de Vries voerden een tweegesprek over het verband tussen de verslaggever en het merk van de omroeporganisatie, en specifiek de al dan niet prominente plaats van de reporter.

Almar Latour is, anders dan zijn naam doet vermoeden, een Nederlander en wel eentje die het ver geschopt heeft: hij geeft leiding aan de Wall Street Journal Online. Een echt geheim van het succes van de WSJ Online werd niet onthuld, maar het was een boeiend betoog. Oplagen en bereik in de V.S. zijn natuurlijk sneller een succesfactor dan in Nederland.

Bart Brouwers en Barbara van Beukering, hoofdredacteur van respectievelijk Sp!ts en het Parool discussieerden vervolgens over de breder groeiende proposities van kranten (Het Parool dat wijn verkoopt), en de (on)wenselijkheid van het publiceren van gesponsorde content.

Tenslotte hadden Joris van Lierop (Uitgever nu.nl) Michiel Bicker Kaarten (oprichter BNR Nieuwsradio) een aardige discussie over wie het nieuws nu bepaalt (en betaalt). De tegenstelling tussen de klassieke opvatting (gekwalificeerde journalisten filteren het nieuws) en 2.0-manier van denken (burgerjournalistiek) kwam in de discussie met de zaal volop tot uiting.

Al met al een bijzonder interessante middag, georganiseerd op een al even bijzondere grondslag: networking via LinkedIn blijkt succesvolle real-life toepassingen te genereren. De kwantiteit en kwaliteit waren boven verwachting.

Geen opmerkingen: